donderdag 5 februari 2015

Vrijdag 6 feb. 2015: Nacht der wanhoop - een avond in opperste vertwijfeling

Met: Barend Beekhuizen, Annemarie Kalis, Jan Glas, Joost Baars & Laurens Joensen

Een avond waarop we onze hoop tot het uiterste drijven, en daar voorbij. Wat als het heden onzeker is en een toekomst niet lijkt te bestaan? Waar gaan we naartoe met onze vertwijfeling, waartoe leidt wanhoop in huidige tijden? Een diep duister programma, met poëzie, muziek en bespiegeling, dat u op zijn minst in staat van algehele vertwijfeling zal brengen.
Met Annemarie Kalis over de aantrekkingskracht van films die vreselijk slecht aflopen, Jan Glas met wanhopige poëzie, Joost Baars over het taboe op wanhoop, Laurens Joensen met de allerwanhopigste muziek, en als contrapunt Barend Beekhuizen met een lezing over het begrip troost.

Annemarie Kalis is postdoc onderzoeker bij het Departement Wijsbegeerte van de Universiteit Utrecht. Ze heeft een dubbele achtergrond in psychologie en handelingstheorie, en heeft in het verleden gewerkt aan verschillende interdisciplinaire onderzoeksprojecten op het grensvlak tussen psychologie, psychiatrie en wijsbegeerte. Ze houdt zich o.a. bezig met de relatie tussen psychiatrische dysfuncties en alledaagse vormen van irrationeel gedrag. In oktober 2011 verscheen haar boek Failures of agency: Irrational behavior and self-understanding bij Lexington Books.

Jan Glas is een Gronings beeldend kunstenaar, schrijver, dichter en fotograaf. Glas heeft verscheidene dichtbundels uitgebracht, waaronder de bundel De vangers van zummer waarvoor hij de Freudenthalprijs en de Literaire Prijs in ontvangst mocht nemen. Ook schreef hij mee aan het boek 100 mooiste Drentse en Groningse gedichten, dat in 2006 de Streektaalprijs won.

Barend Beekhuizen is promovendus aan de Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam. Hij houdt zich in zijn onderzoek bezig met computermodellen van betekenis en kindertaalverwerving. In zijn bijdrage laat hij zien wat er taalkundig allemaal schuil gaat achter het woord 'troost'.

Joost Baars is dichter, essayist en boekverkoper. Zijn poëzie verscheen in ondermeer Liter en Tirade, en in zijn chapbook iemand anders dat in 2012 verscheen. Hij schrijft over poëzie voor Poëziekrant en Awater, over boekverkopen voor hard//hoofd en over film voor deRecensent.nl. Hij maakt de poëziepodcast VersSpreken en geeft een reeks no-budget chapbooks uit met Halverwege Chapbooks.

Laurens Joensen studeerde klassiek gitaar aan
 het Amsterdams conservatorium. 
In december 2001 won hij de publieksprijs op het Cameretten-festival.
 Hij is gitarist, componist en singer-songwriter. 
Joensen (spreek uit: Jo – ensen) zingt niet alleen in het Nederlands maar ook in het Faröers zijn vadertaal.

Deur open: 20.00 uur
Entree: 7 / 5 euro (met kortingspas)
Reserveren via de website van Perdu

donderdag 29 januari 2015

Donderdag 5 feb. 2015: De groene kamer #1 – Gertrude Stein

Met: Anneke Brassinga, Barbaren & co &Theat ertroep

De drie dichters Anneke Brassinga, Erik Bindervoet en Han van der Vegt zijn door Perdu uitgenodigd om een toneeltekst naar eigen keuze te vertalen. Anneke Brassinga koos voor een viertal ultrakorte modernistische teksten van Gertrude Stein, Erik Bindervoet voor het naturalistische Michael Kramer van Gerhart Hauptmann, Han van der Vegt voor de ‘restauration comedy’ Love for Love van William Congreve.

In februari, maart en april worden deze nieuwe vertalingen aan het publiek gepresenteerd, onder de overkoepelende titel De groene kamer. De avonden bestaan uit lezingen van de tekst door de Barbaren & co, afgewisseld met gesprekken met de vertaler over de achtergronden van de tekst. De Theatertroep verzorgt de eerste enscenering van de tekst. Of anders gezegd, de eerste theatrale verkenning van de dramatische mogelijkheden van de tekst. De toneelwerken worden uitgegeven door De Nieuwe Toneelbibliotheek in de oranje reeks.

De openingsavond op 5 februari staat in het teken van Gertrude Stein. Anneke Brassinga vertaalde de eerste stukken die Stein ooit schreef: Wat gebeurde / What Happened, een stuk waarin niets gebeurt, zodat het stuk zelf de essentie wordt van wat gebeurt (haar eigen woorden). Het leest als een kubistisch schilderij van Picasso. Damesstemmen / Ladies’ Voices is een – op het eerste gezicht – wat eenvoudiger stemmenstuk, dat gespeeld zou kunnen worden terwijl het voordoek langzaam opgaat. En dan zou Haar jurken tellen / Counting her dresses gelezen kunnen worden als een twistgesprek over de kostuumkeuze en I like it to be a play als een epiloog waarin het stuk zichzelf nabespreekt.

Over de reeks:
De groene kamer verwijst naar de toneeltraditie van de Green Room: ruimte achter of naast het toneel waar tijdens de voorstellingen ontmoetingen plaatsvonden tussen de toneelspelers en een aantal gefortuneerde toeschouwers.
De groene kamer wordt ondersteund door het Lira Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
De redactie van De groene kamer wordt gevoerd door Czeslaw de Wijs (’t Barre Land) en Marije Koens (Perdu en Read My World).

Deelnemerslijst:
Anneke Brassinga is dichter, prozaïst, essayist en vertaler. Haar is de P.C. Hooft-prijs 2015 toegekend voor haar poëzie-oeuvre van vijfhonderd bladzijden. In 2014 verscheen haar laatste bundel Het wederkerige.

Erik Bindervoet is schilder, dichter, toneelschrijver en vormt samen met Robbert-Jan Henkes een vertalersduo. Zij zijn bekend van hun vertalingen van o.a. James Joyce, Bob Dylan en Shakespaere.

Han van der Vegt is dichter, vertaler, essayist en schrijver van kinderboeken. Zijn vijfde dichtbundel was De zeilen van de aarde (2010), met kortere, grotendeels wetenschappelijk georiënteerde gedichten. In 2010 kwam zijn eerste kinderboek, Het rode ei, uit, in 2014 het vervolg, Het zwarte ei.

Barbaren & Co is een groep toneelspelers, theatermakers en dramaturgen onder leiding van Jaïr Stranders en Loek Zonneveld die een rijke ervaring in toneellezingen hebben.

De Theatertroep is een toneelgezelschap met een sterke literaire interesse en tekstgerichte inslag, gespecialiseerd in het maken en spelen van ‘instant’-toneelavonden.

Deur open: 20.00 uur
Entree: 7 / 5 euro (met kortingspas)

Reserveren kan via de website van Perdu

woensdag 7 januari 2015

Donderdag 29 jan. 2014: 30+30 Dichters­marathon 2015

Met: Miek Zwamborn, Sasja Janssen, Matthijs Ponte, Nafiss Nia, Geert Buelens, Erik Lindner, Willem Jan Otten, Marc van der Holst, Edwin Fagel, Emile den Tex, Jaap Blonk, Hannah van Binsbergen, Fieke Gosselaar, Josse Kok, Elly de Waard, Annemieke Gerrist, Eva Gerlach, Juan Heinsohn Huala, Hélène Gelèns, Nina Targan Mouravi, Marjoleine de Vos, Lieke Marsman, Nick J. Swarth, UNOM (Poetry Circle Nowhere), Estelle Boelsma, Sjaan Flikweert (Poetry Circle Nowhere), Onno Kosters, Hagar Peeters & Jan-Willem Anker

Dat poëzie niet moeilijk is, bewijst Perdu jaarlijks op Gedichtendag. Niet door zich op die dag te beperken tot de eenvoudigste poëzie, maar juist door de poëzie in al haar diversiteit aan te bieden op een manier die vooral de nieuwsgierigheid prikkelt. Podiumbeesten en prevelaars, anekdotici en hermetici, vaklui en avonturiers, groentjes en grijsaards: ze staan naast elkaar en door elkaar op deze nieuwe editie van de 30 + 30 Dichtersmarathon. Zestig zeer uiteenlopende dichters komen in ongeveer tweeënhalf uur in een onverbiddelijk ritme voorbij.

Het concept is uitermate eenvoudig: dertig Nederlandse dichters lezen elk drie gedichten voor: twee van henzelf en één van een zelfverkozen collega uit het buitenland. Bij het voorlezen wordt de poëzie niet onderbroken door aan- of afkondigingen, bio- of bibliografische informatie of entr’actes en intermezzo’s. Zo kan de aandacht van de luisteraar zich volledig op de poëzie zelf richten, die zich aan hem presenteert als een constante stroom in een onverbiddelijk ritme van ruim tweeënhalf uur.

Wiens aandacht toch even verslapt, haakt zo weer aan bij de eerstvolgende dichter. Een uitstekende gelegenheid om je onder te dompelen in poëzie uit Nederland en de rest van de wereld.

Aanvang: 19.45 uur / Zaal open: 19.15 uur
Entree: 10 / 7 euro (met kortingskaart)
Reserveren via de website van Perdu

dinsdag 6 januari 2015

woensdag 7 januari 2014: From Documentary Poetry to Social Poetics - Reading by Poet Mark Nowak

Time: 17:30
Location: Potgieterzaal, Universiteitsbibliotheek
Singel 425, Amsterdam
Language: English
Admission: free

Met: Mark Nowak

U.S. poet Mark Nowak will deliver “From Documentary Poetry to Social Practice,” a lecture and reading in which he will present excerpts from his acclaimed volumes Shut Up Shut Down and Coal Mountain Elementary as well as discuss his ongoing project of facilitating poetry workshops with trade unions, workers centers, and progressive labor organizations. Nowak is visiting the EU to conduct poetry workshops with migrant worker organizations in Amsterdam, the Hague, and Brussels. In the U.S., he is currently organizing the country’s first Institute for Worker Writers in collaboration with the PEN American Center.

Mark Nowak, a 2010 Guggenheim fellow, is the author of Coal Mountain Elementary (Coffee House Press, 2009) and Shut Up Shut Down (Coffee House Press, 2004), a New York Times "Editor’s Choice." He designs and facilitates poetry workshops for trade unions and workers centers across the United States, European Union, and South Africa. A native of Buffalo, Mark Nowak currently directs the MFA program at Manhattanville College in Purchase, New York.

reserveren via perdu@perdu.nl
het aantal plaatsen is beperkt

woensdag 17 december 2014

Zaterdag 20 december 2014: Presentatie Acedia - de vijfde dichtbundel van Erik Lindner

Met: Erik Lindner, Jan Baeke, Jaap Blonk, Mustafa Stitou, Hélène Gelèns, Suzanne Holtzer, Dimitri van Zeebroeck & Jeroen Dera

Erik Lindner debuteerde in 1996 bij uitgeverij Perdu met Tramontane. Nu is er een vijfde dichtbundel, Acedia: 34 nieuwe gedichten die zijn aangevuld met een keuze uit zijn eerdere bundels.
De acedia noemde Walter Benjamin de indolentie van het hart, die versaagt het echte historische beeld, dat vluchtig oplicht, te bemachtigen. In de bundels van Erik Lindner duikt het begrip acedia telkens op als bestemmingsoord, toestand of ervaring van de werkelijkheid.
Op deze feestelijke presentatie zal hoofdredacteur Suzanne Holtzer van De Bezige Bij een inleiding houden. Criticus Jeroen Dera geeft een lezing over de bundel. Dichters Jan Baeke, Jaap Blonk, Hélène Gelèns en Mustafa Stitou zullen voorlezen. En er wordt een korte film vertoond van Dimitri van Zeebroeck gebaseerd op een gedicht van Erik Lindner.
Erik Lindner publiceerde na zijn debuut bij De Bezige Bij de dichtbundels Tong en trede (2000), Tafel (2004) en Terrein (2010), en de roman Naar Whitebridge (2013). In Duitse vertaling van Rosemarie Still verscheen Nach Akedia (Matthes & Seitz Berlin, 2013), in Italiaanse vertaling van Pierluigi Lanfranchi verscheen Fermate Provvisoria (CFR edizioni, 2013). Hij is redacteur van de tijdschriften Revisor en Terras.

“Uiterst opmerkzaam maar gelaten lukt het Lindner iedere keer weer het eenvoudige met het ingewikkelde samen te laten vloeien tot nieuwe, dagende inzichten.” (Andreas Langenbacher in Neue Zürcher Zeitung, 28 juni 2014)

“Erik Lindner slaagt er niet alleen in onze patronen van taal en waarneming te doen kantelen, het lukt hem ook de zintuigen aan te scherpen voor wat mogelijk is.” (Nico Bleutge in Süddeutsche Zeitung, 8 oktober 2013)

“De gedichten van Erik Lindner gaan uiteindelijk altijd, wat het onderwerp ook is, over geluk.” (Ulf Stolterfoht in het nawoord van Nach Akedia)

“Lindners grote kracht is ook nog, mede dank zij zijn parlando, dat alles in eerste instantie vanzelfsprekend overkomt. Hij is in staat, en dat is een van de voorwaarden voor geslaagde poëzie, een autonome wereld op te roepen.” (Albert Hagenaars, Haagsche Courant)

Deur open: 20.00 uur
Entree: gratis

zondag 7 december 2014

Vrijdag 12 december 2014: To aesthetic freedom

Exploring the potential of aesthetic experience to transform common experience, an effect we may call political.

Met: Marcus Düwell, Cheng Ran, Stéphane Mallarmé's 'Un Coup de Dés' & Anne-Bénédicte Lebeau
Voertaal: Engels


Tout se résume dans l’Esthétique et l’Économie politique.
Everything comes down to Aesthetics and Political Economy.
- Stéphane Mallarmé, La musique et les lettres, 1895.


It seems our world only matters when it can be instrumentalized and invested. In our quest to determine the order of things, we tend to reduce our world to structures of efficiency, functionality and rationality.

This evening will muse over aesthetic freedom; how aesthetic forms create experiences that practical and theoretical realms cannot offer. Rather than demanding aesthetic experience to serve political aims, the evening intends to explore the potential of aesthetic experience to transform common experience, an effect we may call political.

The programme will consist of a musical recital of Stéphane Mallarmé’s ‘Un Coup de Dés' (1897) by Anne-Bénédicte Lebeau, a lecture on aesthetic freedom by Marcus Düwell, and video/film by Cheng Ran.

Deur open: 20.00 uur
Entree: 7 / 5 euro (met kortingskaart)
Reserven via website Perdu

dinsdag 2 december 2014

zaterdag 6 december 2014: Weg van Damascus

Over en met de Syrisch-Palestijnse dichter Ghayath Almadhoun

Met: Ghayath Almadhoun, Joost Baars, Uitgeverij Jurgen Maas, Thomas Möhlmann, Tsead Bruinja, Annemieke Gerrist & Djûke Poppinga


De Syrisch-Palestijnse dichter Ghayath Almadhoun kwam tweemaal naar Nederland voor het internationale literatuurfestival Read My World: in 2013 om zijn poëzie te introduceren en in 2014 om de presentatie van de dichtbundel Weg van Damascus te vieren. Onder die titel verscheen een keuze uit zijn poëzie, vertaald door Djûke Poppinga, uitgebracht door Uitgeverij Jurgen Maas. Joost Baars schreef een nawoord bij het werk.
 ‘Zijn poëzie is doortrokken van het diepgewortelde schuldgevoel van een jonge intellectueel die zijn geboorteland heeft verlaten, en getuigen van wat er in het leven van een Syriër alomtegenwoordig is: oorlog, geweld, destructie en dood. Daarbij weet Almadhoun vaak een opmerkelijk lichte toon aan te slaan, wat zijn getuigenis tegelijk nog indringender maakt en ons met nieuwe ogen leert kijken naar de beelden in het nieuws. Want we denken dat we op het journaal en in de krant kunnen zien wat er gebeurt in de wereld, maar het gebeurt niet met ons.’ (Joost Baars)

Ghayath Almadhoun werd geboren in het Palestijnse vluchtelingenkamp Yarmouk in Damascus als zoon van een Palestijnse vader en een Syrische moeder. Hij studeerde Arabische literatuur aan de universiteit van Damascus en werkte als cultureel journalist. Samen met Lukman Derky richtte hij in 2006 in de Syrische hoofdstad 'Bayt al-Qasid' op, het 'Huis van de Poëzie'.

‘Weg van Damascus is het werk van een heel grote dichter. Niet omdat het “actueel” is, hoewel het dat óók is. Maar wat er nu in Syrië gebeurt, is elders eerder gebeurd, en zal ook in de toekomst meer gebeuren. En Almadhoun spreekt erover met een poëtische stem die alle politiek, alle toe-eigeningen en alle oorlogen zal overleven.’ (Joost Baars)

Na twee wervelende optredens is Ghayath Almadhoun opnieuw in Nederland, deze keer in Perdu. Hij zal uit zijn eigen werk voordragen en in gesprek treden met Joost Baars. Thomas Möhlmann, Annemieke Gerrist en Tsead Bruinja dragen hun favoriete gedichten uit Weg van Damascus voor en brengen ook eigen werk ten gehore.


Deur open: 20.00 uur
Entree: gratis
Reserveren via website Perdu


Bekijk hier een gesprek dat Frénk van der Linden in Kamp Westerbork had met Ghayath Almadhoun, voor het NCRV televisieprogramma Altijd Wat.

En bekijk hier een poëziefilm die Almadhoun maakte samen met de Zweedse dichter Marie Silkeberg.

En hier het openingsgedicht uit Weg van Damascus:

    Hoe ik een dichter werd

    Haar verdriet viel van het balkon en brak. Ze kreeg behoefte aan een nieuw verdriet. Toen ik met haar naar de markt ging, bleken de prijzen van verdriet onwaarschijnlijk hoog, dus adviseerde ik haar een tweedehands verdriet te kopen. We vonden een verdriet dat in goede staat verkeerde, het was alleen een beetje groot. Het had aan een jonge dichter toebehoord, die die zomer zelfmoord had gepleegd, vertelde de handelaar ons. Het verdriet beviel haar wel en we besloten het te nemen. Maar we waren het niet eens met de prijs, dus zei de handelaar dat hij er, als we het verdriet zouden kopen, gratis een pakketje leed uit de jaren zestig bij zou geven. We stemden in met zijn voorstel en ik was blij met het extra leed, waarop we niet hadden gerekend. Toen ze merkte hoe gelukkig ik ermee was, zei ze: ‘Je mag het hebben.’ Ik deed het leed in mijn tas en we gingen op weg. Die avond schoot het me weer te binnen. Ik haalde het uit mijn tas en bekeek het van alle kanten. Het was van hoge kwaliteit en verkeerde in goede staat, hoewel het al een halve eeuw was gebruikt. Kennelijk had de handelaar geen idee van de waarde gehad, anders had hij het ons vast niet gegeven in ruil voor de aanschaf van het onbeduidende verdriet van een jonge dichter. Wat me vooral tevreden stemde, was dat het existentieel leed was, dat bovendien uiterst professioneel in elkaar was gezet, met prachtige, bijzonder verfijnde details. Het had vast toebehoord aan een geleerde of een ex-gevangene. Ik begon het te gebruiken en zo werd de slapeloosheid mijn dagelijkse metgezel en werd ik een voorstander van de vredesbesprekingen. Ik ging niet meer op bezoek bij mijn naasten, het aantal memoires in mijn boekenkast groeide en ik uitte nog maar zelden mijn mening. Mensen werden me dierbaarder dan het vaderland en ik begon me te vervelen. Maar wat ik vooral opmerkelijk vond, is dat ik een dichter werd.

© Uitgeverij Jurgen Maas