zondag 2 maart 2014

7 maart 2014: Tussen herinneren en vergeten

Onze werelden zijn opgebouwd uit herinnering. Gebeurtenissen uit het verleden hebben ons ‘getekend’ of ‘gevormd’, en hebben zich een plek toegeëigend in het verhaal dat we over onszelf vertellen. Ondertussen houdt ergens ons eigen verhaal op en vervolgt het zich in de ander en in alle vormen waarin ons sociale en maatschappelijke leven uiting krijgt. Wie vragen over het persoonlijke geheugen stelt, betreedt tegelijk het domein van de collectieve herinnering.

In de praktijk van het herinneren vindt voortdurend selectie plaats tussen dat wat blijft, en dat wat uit het archief van deze registraties verdwijnt. Hoe werken deze mechanismen? Hoe vinden deze plaats - op persoonlijk en op collectief niveau? Kan dat wat verloren gaat toch nog betekenissen representeren? En welke plaats neemt trauma in tussen het herinneren en het vergeten?


Tijdens dit programma ligt de aandacht bij dat wat zich in de marge van het geheugen bevindt. Kunnen de media die het herinneren structureren en helpen vastleggen ook de keerzijde van het verhaal tonen? Hoe kan deze kant van het verhaal, bij gebrek aan herkenbaar narratief, toch gereconstrueerd of begrepen worden? En hoe moeten we de architectuur van het herinneren eigenlijk voor ons zien?

Performance- en installatiekunstenaar Myriam van Imschoot (Gent, BE) zal enkele delen uit haar recente werk ten uitvoer brengen. Daarin zet zij op heel verschillende manieren haar eigen archief in, en besteedt zij aandacht aan een fragmentarische werkelijkheid die steeds weer een (archiverende) 'handeling' van ons vraagt; één die zowel zorg als ontlasting teweeg brengt.

Literatuurwetenschapper Ernst van Alphen (Universiteit Leiden) zal aan de hand van het werk van Georges Perec bespreken hoe ordeningen het begrip van de wereld sturen en evenzeer beperken.

Dichter en programmamaker Joost Baars zal beeldend werk van Quintan Ana Wikswo (New York City, VS) uit haar Sonderbauten-project (2011-heden) bespreken en een interview met haar houden. Het fotografische werk, geregistreerd met camera’s die in concentratiekamp Ravensbrück geassembleerd zijn door gevangen joodse vrouwen, spreekt op meerdere niveaus over zowel deze arbeiders als de groep vrouwen die in bordelen tot seks gedwongen werd. Op 21 april a.s. opent voor het eerst in Ravensbrück een permanent museumonderdeel dat aan deze seksuele mishandelingen aandacht besteedt.

Aanvang 20:30 uur; zaal open 20:00 uur
Entree: 10 euro / 5 euro (met vrienden-, studenten- en stadspas)
Reserveren kan hier

Geen opmerkingen: