woensdag 21 september 2011

Vers van het Mes: Willem Sjoerd van Vliet

Aanstaande vrijdag vindt in Perdu de eenentwintigste editie van Vers van het Mes plaats. Voor deze editie vroegen we de deelnemende dichters zichzelf te introduceren met een gedicht. Willem Sjoerd van Vliet koos voor het gedicht 'bomtapijt':

bomtapijt

de bom slaat een krater
en precies dan bam
bevriest het televisiebeeld

even geduld a.u.b.
lees ik languit gelegen
op hoogpolig tapijt

naast het toestel hangt een veiligheidshamer
zeer geschikt voor losliggende traptreden
en het ontdooien van kip

in de wolken maakt een straaljagerpiloot
een kader met wijsvinger en duim
crosshair in het midden

de geur van gebraden pootjes
dringt de cockpit binnen
huisgemaakt naar moeders recept

terug in de kamer zie ik
de haren van het vloerkleed
een microkosmos

tussen de tv-splinters ligt glas
tussen scherven vlees


Willem Sjoerd van Vliet



In mijn gedichten beschrijf ik vaak alledaagse situaties zoals televisie kijken of een supermarktbezoek. Deze onderwerpen zijn op het eerste gezicht saai en steriel en hebben alles in zich om een kille tekst op te roepen. Toch zoek ik die wereld op en probeer vervolgens de menselijkheid ervan bloot te leggen.

In het gedicht 'bomtapijt' roept een veiligheidshamer zo'n kilte op. Dit daagt mij als dichter uit om de balans weer richting het menselijke te krijgen. Voor mij is dichten een spel van afstoten en aantrekken. Het klinkt haast verknipt nu ik er over nadenk, maar een zin als: 'de geur van gebraden pootjes / dringt de cockpit binnen' is in mijn ogen een warmbloedige versierpoging richting de lezer.’

Willem Sjoerd van Vliet studeerde in juli 2011 af aan de Gerrit Rietveld Academie afdeling Beeld & Taal. Voor De Gids online schreef en schaafde hij een maand lang aan hetzelfde digitale gedicht. Op www.flodderbokser.nl is zijn werk te zien en te lezen.

Geen opmerkingen: