Perdu houdt huis in sociale conventies.
Met: Maaike Meijer, Quinsy Gario, Chris Kraus, Joop Visser & Jessica van Noord
Wat gebeurt er wanneer schrijvers, kunstenaars en dichters spreken over onderwerpen die anderen liever stilhouden? Wat voor effect heeft deze houding op hun werk? Is de positie van spelbreker een strategie om jezelf uit een minderheidspositie te manoeuvreren? Of is het juist een strategie die resulteert in een minderheidspositie? Op deze avond spreken we met en over spelbrekers.
De laatste jaren is er een hernieuwde belangstelling voor de romans van de Amerikaanse kunstenares Chris Kraus, zoals I Love Dick en Torpor. Eerstgenoemde verschijnt, bijna twintig jaar na het origineel, binnenkort in het Nederlands. Haar werk scheert langs het confessionele en wordt vaak weggezet als hysterisch en té biografisch. In haar werk fileert Kraus genadeloos de positie van de vrouw binnen zowel de kunstwereld als in persoonlijke relaties. Voor deze avond levert ze een videobijdrage aan waarin ze dieper ingaat op de dichteres Hannah Weiner, de scheiding tussen het privé- en het publieke domein en de wijdverbreide verwachting dat (vrouwelijke) kunstenaars zich aantrekkelijk presenteren in hun werk en daarbuiten.
Literatuurwetenschapper Maaike Meijer spreekt over spelbrekers in het literaire veld. Een bekend voorbeeld is de dichter Emily Dickinson wiens keuze om weinig direct sociaal contact aan te gaan lang is geïnterpreteerd als een terugtrekken uit de wereld en wiens poëzie eveneens op die manier geïnterpreteerd is. Ook andere schrijvers hebben dergelijke 'terugtrekkende' bewegingen gemaakt - of maken die, zoals M. Vasalis, Marie Kessels, Elena Ferrante, of Fritzi Harmsen van Beek. Wat is het effect van deze weigering zich te mengen in het literaire establishment op de vorm en receptie van hun werk? Het accent ligt in deze lezing op het werk van de multikunstenaar F. Harmsen van Beek
Kunstenaar en dichter Quinsy Gario wordt door veel mensen gezien als de persoon die eigenhandig het fijne familiefeest van Sinterklaas heeft verpest; als spelbreker pur sang. Maar als spelbreker heeft hij eindelijk de hoognodige publieke discussie over racisme in Nederland op gang weten te brengen. Minder aandacht is er voor het feit dat Gario het aanzwengelen van deze discussie altijd als onderdeel van zijn kunstpraktijk heeft beschouwd, en dat hij al jaren onder het pseudoniem T. Martinus als dichter actief is. Op deze avond presenteert hij een aantal van zijn nieuwe gedichten en spreekt hij een kleine poëtica uit.
Joop Visser kunnen we misschien wel de eerste protestzanger van Nederland noemen. Maar zoals het een spelbreker betaamt is zijn werk nooit helemaal in een genre te plaatsen. In 1961 begon hij met bijtende, maar vooral dromerige liedjes onder de naam Jaap Fischer. Uit afkeer voor zijn groeiende populariteit stopte hij in 1964 om vanaf 1976 opnieuw te beginnen onder de naam Joop Visser. Bekende titels van hem zijn "De Volkskrant is een kutkrant" en "Heineken is een harddrugdealer" Te zwartgallig en sarcastisch om echt een hele generatie te veroveren, vond zijn werk sindsdien een kleine maar trouwe aanhang. Daarnaast houdt Visser alles in eigen hand; zijn muziek komt uit in eigen beheer. Sinds 2004 vormt hij een zangduo met Jessica Noord en op deze avond zullen zij samen bekende en minder bekende nummers uit hun repertoire ten gehore brengen.
De reeks Radicaal Huishouden biedt een dwars zicht op bestaande verhoudingen. Hoe kunnen normen worden doorbroken en alternatieven worden vormgegeven in kunst, politiek en samenleving? Van persoonlijke relaties tot het samenleven in gezin, stad en Europa. Hoe richt je een huishouden in als de vierentwintiguurseconomie constante inzetbaarheid van je verlangt? Hoe kunnen spelbrekers de regels van de kunst veranderen? En als Europa steeds meer op slot gaat, hoe stellen we ons dan een inclusieve maatschappij voor? We nodigen dichters, kunstenaars, activisten en filosofen uit om samen nieuwe vormen te verkennen.
Zaal open: 20.00 uur
Entree: 7 / 5 euro (met kortingspas)
Reserveren kan via de website van Perdu
Onfatsoenlijk en luxueus in Arabesken
-
In Arabesken, het blad het Couperus Genootschap, wordt Onfatsoenlijk en
luxueus gesignaleerd. Een mooie tip voor de herfstvakantie.
2 weken geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten